Burun Akıntısı

burun akıntısı

Burun Akıntısı

Burun akıntısı özellikle soğuk kış aylarından sıklıkla karşımıza çıkan bir hastalıktır. Burun akıntısının  nezle, alerji, sinüzit gibi bir çok sebebi olabilir. Özellikle kendi sağlığınızı ve çevrenizdeki kişilerin sağlıklarını korumak için derhal burun akıntınızın sebebini ve tedavi yöntemini bulmalısınız.

Burun Akıntısı Neden Olur?

• Nezle

Nezle burun akıntısına sebep olan bir hastalıktır. Nezle Latincede coryza adlı bir virüsten gelmektedir.Bu virüs burun mukozasının direncini kırarak burun akıntısına sebep olur. Özellikle soğuk hava, geniz eti büyümesi, burnun eğri olması, burunda kan pıhtısı bulunması gibi durumlar burun mukozasının direncinin kırılmasına sebep olarak bu virüsün vücuda yerleşmesine sebep olur. Kuluçka süresi 1-2 gündür. Burun akıntısı ile birlikte subfebril ateş (ateşin 37,7 geçmediği durumlar), burunda gerginlik, burunda tıkanma, baş ağrısı, uykusuzluk, halsizlik, anosmi (koku alamama) gibi belirtiler de görülür.

• Kronik Nezle

Hiç bir zaman kendi başına burunda olmaz. Nezlenin sık sık tekrarlaması, iyileşmenin gecikmesi ve burun eğriliği gibi fizyolojik bozukluklar buruna ait sebepleridir. Bunun yanında romatizmal hastalık, diabet de kronik nezlenin genel sebeplerindendir. Bulunulan ortam da kronik nezleyi tetikler. Burun tıkanıklığı, ciddi bir baş ağrısı görülür. Burunda kabuklanma olabilir. Burun koku alma duyusunu tamamen kaybedebilir. Ayrıca burundan kötü koku yayılır. Cerrahi müdahale gerektirebilen bir hastalıktır. O sebeple hastalıklarınıza kendiniz tanı koymadan önce bir doktora görünmeniz tavsiye edilir.

• Alerjiburun akıntısı

Vücudumuz bir çok şeye normalde olduğundan farklı tepkiler verebilir. Burun akıntısı da bunlardan birisidir. Burun akıntısının yanında burun tıkanıklığı, aksırık, koku hissi azalması hatta kaybolması, kulak tıkanıklığı hissi de belirtiler arasındadır. Yorgunluk, ,iştahsızlık ve bitkinliğe neden olur. En çok alerji görülen şeyler; gıdalar, ev tozları, hayvan döküntüleri, polenler, kömür tozları, bazı bakteriler ve ilaçlardır. Tedavisi tamamen doktor kontrolünde yapılmalıdır.

• Alerjik Sinüzit

Diğerlerine göre daha nadirdir. İnatçı baş ağrılarına sebep olur. Burnun tamamen kapanmasına sebep olabilir. Burun sıvı seviyelerinde artış gözlemlenir.

• Sinüzit

Mendilde iz bırakmayan renksiz kokusuz burun akıntılarına sebep olur. Baş ağrısı mutlaka görülür. Ağrının yeri kişiden kişiye değişebilir. Ateş, halsizlik, iştahsızlık, koku alma bozukluğu, burunda kızarıklık, burun içinde şişme görülebilir. Ateşli devrelerde mutlaka yatakta istirahat edilmelidir. Doktor kontrolünde antibiyotik tedavisi gerekebilir. Sinüsitlerin yerine ve baş ağrısının durumuna göre uygulanacak tedavi farklılıklar gösterebilir. Kronik sinüzit olması durumunda sinüslerin temizlenmesi gerekebilir.

Kaynak:  Kulak Burun Boğaz Ana Bilim Dalı Uludağ Üniversitesi