Dış Kulak Yolu Hastalıkları

DIŞ KULAK YOLU HASTALIKLARI

Nedenler

Kulağa su kaçarken, içeriye beraberinde bakteri ve mantarları da taşıyabilir. Genellikle su tekrar çıkar, kulak kurur, böylece bakteri ve mantarlar kulakta bir soruna neden olmazlar. Fakat bazen su dış kulak kanalında kalır, böylece cilt iyice nemlenir. Bu sayede bakteri ve mantarlar çoğalır, yayılır, dış kulak yolunda enfeksiyona yol açarlar. (Bakınız Dış kulak yolu)

Semptomlar

• Kulakta dolgunluk hissi
  • Kaşıntı
  • Dış kulak kanalı şişer, bazen iyice kapanır.
  • Beyaz-sarı akıntı
  • Şiddetli kulak ağrısı
  • Kıkırdak da dokunmaya karşı aşırı hassasiyet vardır
  • Boyundaki bezelerde büyüme

!!! Şayet bu belirtileri tespit ederseniz derhal doktorunuza başvurunuz !!!

Korunma

Eğer yüzme, duş veya saç yıkama sonrası kulağınızda su hissederseniz, kulağınıza damla damlatabilmek için o kulağınız yukarı gelecek şekilde başınızı yana yatırın.

Kulak Damlalarını Kullanma

Kulak kurutucu damlayı kulağınızı yukarı ve arka yöne doğru çekerek damlatın, kulak kepçesini ileri geri çekiştirerek damlaların kulak kanalına girmesini sağlayın. Bu işlemden sonra başınızı kaldırıp kulaktaki suyun dışarı akmasını bekleyin.

Eğer kulak enfeksiyonunuz varsa, delik veya başka şekilde zedelenmiş kulak zarınız var ise, kulak cerrahisi geçirdiniz ise, yüzmeden veya kulak damlası kullanmadan önce bir Kulak Burun Boğaz uzmanına başvurun. Eğer kulak zarınızın daha önce delindiğini, yırtıldığını, parasentez işlemine tabi tutulduğunu veya herhangi bir şekilde zedelendiğini bilmiyorsanız, doktorunuza danışınız.

Pamuklu çubukları kullanmaktan kaçının, çünkü bunlar kulak kirini daha derine iterler, ayrıca kulak kanalını tahriş  eder ve kanamaya neden olabilirler. Bu tip çubukların kulak kanalında kullanılması birçok ülke tarafından yasaklanmıştır.

Kulaklar neden kaşınır?

Kaşınan kulaklar oldukça rahatsızlık vericidir. Bazen nedeni mantarlar veya alerjiler olabilirken, daha çok dış kulak yolu kronik dermatitine (cilt ilitihabı) bağlıdır. Bunun bir tipi kepeklenmeye benzer bir durum olan seboreik dermatitdir; Normalde hafif kahverengi olan ve koruyucu özeliği bulunan kulak salgısı kurumuştur, pul pul ve bolcadır.

Hastalar bu durumu şiddetlendiren yağlı yiyecekler, şeker ve nişastalar, karbonhidratlar ve çikolatalardan uzak durmalıdırlar.

Doktorlar genelde tedavi olarak kaşıntılı dönemlerde yatmadan önce kortizonlu kulak damlalarını tercih etmektedirler. Hastalığın uzun dönemde kürü mümkün olmasa da kontrolü mümkündür.

Sinekler ve diğer böceklerin kulağa kaçması

Birçok böcek türü kulağa girebilir. Sinekler kulak kirine takılı kalıp tekrar dışarıya uçamazlar. Daha iri böcekler geri dönemez veya geri geri çıkamazlar. Bunlar çırpınmaya başlayabilirler, bu ağrıya ve ürkmeye neden olabilir. Böceklerin ılık suyun enjektörle kulak kanalına verilmesiyle dışarıya atılması mümkündür (arkasından alkol damlatılarak kulağın kurutulması unutulmamalıdır). Daha iri böcekleri çıkartmak için kulağa önce madeni yağ damlatılır böceğin nefes alması engellenerek ölmesi sağlanır. Bu 5-10 dakika kadar sürer. Böceğin çıkartılması ise doktor tarafından yapılmalıdır.

barış avşar KBB uzmanı

Yabancı cisimlerin kulağa kaçması

Boncuklar, kalem uçları, silgiler, plastik oyuncak parçaları ve kuruyemişler çocuklar tarafından sıklıkla kulağa sokulan nesnelerdir. Bunların çıkartılması için Kulak Burun Boğaz uzmanının mikroskop altında özel aletler kullanması gerekli olduğundan derhal doktorunuza gitmeniz önerilir. Gecikme halinde bu cisimlerin dış ve orta kulak ile kulak zarına zarar verebileceği unutulmamalıdır