Kulak İltihapları

orta kulak iltihabı barış avşar

KULAK İLTİHAPLARI

Kulak iltihapları orta kulakta veya dış kulak/dış kulak yolunda görülür.

ORTA KULAK İLTİHABI

Orta kulağı döşeyen mukoza adı verilen salgının iltihabına orta kulak iltihabı denir. Bu örtü, östaki borusu adı verilen boru şeklinde bir organla, genizle ve burunla irtibat halindedir. Orta kulakta, kulak zarı ile iç kulak arası köprü görevi gören örs, üzengi ve çekiç adı verilen üç adet kemikcik bulunur. Bunlar vücudun en küçük kemikleridir. Orta kulak normalde hava ile doludur. Kemikcikler ve buna bağlı kulak zarı, bu hava boşluğuna doğru hareket eder. İltihap, bu boşluğu döşeyen iç örtünün şişmesi, orta kulağın sıvıyla dolmasıyla kendini gösterir. Bu durumda, orta kulağı havalandıran östaki borusu da tıkanır. Orta kulaktaki hava, yerini iltihaplı sıvıya bırakır ve buna bağlı olarak hastalık şikayetleri ortaya çıkar. Orta kulak iltihabı genellikle nezle, gribal enfeksiyon, sinüzit veya üst solunum yolu enfeksiyonunu takiben ortaya çıkar.

Okul öncesi dönemdeki çocuklar enfeksiyona daha yatkındır. Bunun sebebi, östaki borusunun yapısıyla ilgilidir. Çocuklarda östaki borusu tam gelişmemiştir ve kolay açılır. Dolayısıyla, enfeksiyonun orta kulağa ulaşması kolaylaşır.

ORTA KULAK İLTİHABI BELİRTİLERİ

Orta kulak iltihabının en önemli belirtisi kulak ağrısıdır. Hastalığın ilk dönemlerinde ağrı çok şiddetlidir. Çocuklarda uykudan uyandıracak şiddette ağrılar olur. Ağrıyla beraber ateş de olabilir. Orta kulağın iltihapla dolmasına bağlı olarak, işitmede azalma söz konusudur. Ağrı, orta kulaktaki iltihabın kulak zarını şişirip germesine bağlıdır. Kulak zarı gerginliğinin fazlalaştığı dönemde ağrı zirve yapar. Bu dönemde, kulak zarı iltihabın baskısıyla delinebilir ve kulak yolundan kanlı iltihap akmaya başlar. Ağrı, kulak zarında gerilme bittiği için tamamen kaybolur. Kulak akıntısı da bu aşamada en belirgin semptomdur.

BARIŞ AVŞAR KBB UZMANIORTA KULAK İLTİHABI TEDAVİSİ

Tedavi, orta kulaktaki iltihabın doğal yolla temizlenmesini sağlamaya yöneliktir. Burun ve östaki borusunun açılmasını sağlayan ilaçlar verilir. Burun açıcı spreyler, antibiyotikler, ağrı kesiciler, burun içi ve orta kulaktaki ödemi çözücü ilaçlar hastalığın iyileşmesine yardımcı olur. Ağrının şiddetli olduğu dönemde kulak zarının cerrahi olarak çizilmesi, kulak zarı deliklerini önler.

DIŞ KULAK İLTİHABI

Üst kulak memesine bası uygulandığında ağrı, ödem, bazen kulak içindeki boşluğun tam kapanmasıyla (takiben işitme kaybı) ve sıklıkla irinli akıntıyla karakterize olan dış kulak yolunun en yaygın enfeksiyonudur. Sıcak ve nemli iklimlerde sıklıkla oluşur. Genellikle yüzücülerde görüldüğü için yüzücü kulağı, tropikal kulak gibi isimlerle de adlandırılır. Olguların %90’ı tek taraflıdır. Yüksek çevre ısısı ve nemi, dalmanın arttırdığı cilt maserasyonu, lokal travma (kulak pamukları gibi uygulamalarla) ve bakteriye maruz kalma iltihabın gelişimine neden olur.

Diğer faktörler; aşırı terleme, serumen(vücudumuzun kulakları korumak için ürettiği kulak kiri) yokluğu, dar veya uzun dış kulak yolu, kulağın pH değeri ve işitme cihazı kullanımıdır.

DIŞ KULAK İLTİHABI BELİRTİLERİ

Genelde hastalarda yüzme sonrası bir veya iki kulakta kaşıntı başlar. Kulakta belirgin hassasiyetle birlikte çok hızlı kulak ağrısı ortaya çıkar. Kulak ağrısı, kulak hareketleriyle artan özelliktedir. Dış kulak yolunu tamamen kapatabilen ödem gelişebilir. Bu nedenle genellikle kulak zarını görmek için çok küçük bir kulak spekulumunun kullanılması gerekir.  Ödem kulakta dolgunluk ve işitme kaybına sebep olabilir.

DIŞ KULAK İLTİHABI TEDAVİSİ

• Öncelikle kanaldaki birikintilerin temizlenmesi gerekmektedir.
  • Antibiyotik, antiseptik veya asidik solüsyonların uygulanması ile tedavi edilebilir.
  • Dış kulak yolu steril bir aspiratörle akıntı ve iltihaptan temizlenmelidir.
  • İleri ödemde alkol (%70) ve/veya antibiyotik- ve kortizon içerikli pomatlar emdirilmiş gazlar yerleştirilir. Gerekirse bunlar damlatılabilir. Damlalar ödem kaybolduktan sonra 10 gün daha kullanmaya devam edilmelidir.
  • En az 6 hafta kulak sudan korunmalıdır.
  • Oral antibiyotikler nadiren gerekebilir.